alimentatie
Beauty

Stilul alimentar care combate depresia și ridică dispoziția

Oameni buni, am aflat secretul dorului de Grecia. MÂNCAREA. Adică, nu că ne-ar fi neapărat poftă de salată grecească, ci – mai degrabă – de efectul pe care îl are meniul mediteranean asupra stării noastre de bine. Sau, cel puțin, asta e concluzia mea după ce am citit articolul The foods that fight depression de pe Insider.com. Dar… nu vă luați după mine, e posibil doar să mă fi luat dorul de soare, mare, nisip și… plecat de acasă.

Și dacă tot veni vorba, iată ce spun experții despre alimentația care combate depresia și te face să te simți mai fericit.

Deși este nevoie și de mai multe studii și dovezi, oamenii de știință susțin că anumite diete pot preveni sau reduce gravitatea depresiei. Într-adevăr, nu putem controla toți factorii care declanșează depresia (cum ar fi moștenirea genetică sau un eveniment de viață traumatizant), însă putem controla ceea ce punem în gură, alimentația având un rol însemnat în reglarea stării noastre de spirit.

Alimentele au proprietatea de a influența anumite substanțe chimice din creier, precum serotonina (supranumit ”hormonul fericirii”), care ajută la reglarea stării de spirit. Se estimează că 95% din serotonină se produce în tractul gastro-intestinal. Prin urmare, legătura dintre regimul alimentar și starea de spirit are logică.

Dieta mediteraneană este considerată eficientă împotriva combaterii depresiei, deoarece este bogată în alimente antiinflamatorii, cum ar fi frunzele verzi și peștele, fiind totodată săracă în alimentele procesate care pot provoca inflamații.

Se știe că inflamația contribuie la apariția mai multor afecțiuni, inclusiv boli de inimă, Alzheimer și anumite tipuri de cancer, cum ar fi cancerul hepatic și cel de col uterin. Cât de mult contribuie inflamația la declanșarea stărilor de depresie încă nu este clar. Însă există studii, cum ar fi cel din 2014, care susțin că inflamația poate fi controlată prin intermediul alimentației, iar acest lucru ajută la prevenirea depresiei.

Alimente care ajută la ameliorarea stărilor depresive

Creierul are nevoie de anumiți nutrienți pentru a produce substanțele chimice responsabile de reglarea emoțiilor. Iată o parte dintre alimentele și nutrienții necesari organismului pentru o stare de bine:

Peștele gras, mic (somon, macrou, hamsii, sardine, hering): Acești pești sunt bogați în acizi esențiali grași Omega-3, un tip de grăsime care – prin reducerea inflamației – s-a dovedit eficient în ameliorarea simptomelor asociate depresiei.

Carnea de curcan: Acest tip de carne este foarte bogat în triptofan, un aminoacid pe care corpul îl folosește pentru a produce serotonină.

Cacao: Antioxidanţii din ciocolata neagră au rol antiinflamator şi încetinesc producţia de cortisol.

Alimentele bogate în probiotice: Este nevoie de mai multe cercetări pentru a înțelege exact cum funcționează probioticele și ce afecțiuni pot trata. Însă, un lucru este clar: alimentele care conțin probiotice, precum iaurtul și usturoiul, sunt bogate în bacterii vii și ”prietenoase”, atât de utile pentru echilibrarea florei intestinale. Acest lucru este important atunci când vine vorba despre depresie. Bacteriile din aceste alimente sunt benefice pentru reglarea funcțiilor cognitive și emoționale, astfel încât vor deveni cei mai buni aliați pentru a te simți mai bine atât din punct de vedere fizic cât și psihic.

Fructele și legumele: Consumul de fructe și legume poate fi unul dintre cele mai eficiente moduri de a combate inflamația, deoarece conțin antioxidanți, compuși care luptă cu radicalii liberi ce afectează celulele organismului și provoacă boli. Printre cele mai bogatealimente în antioxidanți se enumeră: nucile, fructele de pădure, rodiile, ciocolata neagră, cafeaua și ceaiul verde, condimente precum menta și oregano.

Alimente de evitat

Multe dintre alimentele care sunt dăunătoare pentru sănătatea fizică, pot afecta și sănătatea mintală. Iată câteva alimente de evitat dacă vrei să prevenii sau să combați simptomele depresiei:

Alimentele procesate: Alimentele procesate sau bine prăjite conțin adesea grăsimi periculoase și o varietate de substanțe chimice care pot provoca inflamația, inflamația fiind o posibilă cauză a depresiei, precum și a altor boli ale creierului, precum demența. Câteva exemple de mâncare procesată: șuncă, salam, cârnați; produse pre-coapte, precum prăjiturile; mâncăruri instante; pâinea albă.

Zahărul: Dieta care include multe alimente și băuturi zaharoase este, adesea, asociată cu starea de depresie. Explicația constă în faptul că zahărul crește inflamația și poate destabiliza glicemia. Când nivelul de glucoză din sânge scade prea mult, poți avea simptome precum nervozitatea și incapacitatea de concentrare, în timp ce zahărul ridicat din sânge poate provoca oboseală.

Și acum, momentul adevărului, voi ce obișnuiți să puneți în farfurie?

Tina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *